keskiviikko 28. maaliskuuta 2012

Tsemppis esittäytyy

Moi!

Oon Tsemppis, parikymppinen opiskelijanainen, joka haluaa vihdoinkin onnistua pudottamaan painoaan ja pääsemään kesäkuntoon 2012. Tämä blogi kertoo siis sekä kesäkuntoprojektistani että myös kaikesta muusta asiaan liittyvästä ja liittymättömästä. Tervetuloa seuraamaan elämääni!

Laihdutustaustani on monipuolinen. Laihduttanut olen aina lukion ensimmäiseltä luokalta lähtien tähän päivään asti, ja prosessi on ollut raskas, kun pysyviä tuloksia ei ole koskaan tullut. Pari kertaa olen onnistunut pudottamaan painoani kymmenisen kiloa, mutta kilot ovat aina tulleet takaisin. Vähäkalorinen ja -rasvainen dieetti tai karppaus eivät ole tehneet tehtäviään loppuun asti. Painon ylläpitäminen on siis ollut minulle mahdotonta ja siksi olen sortunut kokeilemaan erilaisia "ihmedieettejä". Lukioaikoinani sairastuin myös bulimiaan, mikä liian vähäisen oksentelun takia kuitenkin johti siihen, että painoni nousi hurjaa vauhtia tehden minusta painoindeksiltäni ylipainoisen.

Liikkunut olen aina – enemmän tai vähemmän. Liikkumisen puutteesta minua ei kuitenkaan voi syyttää, paitsi ehkä pahimpina masennuskausinani. Niin, olen siis sairastanut masennustakin. Siitä sen enempää kertomatta palaan liikuntaan, joka on ollut todella lähellä sydäntäni aina kun muistan. Olen kokeillut monia eri lajeja ja urheillut vapaa-aikananikin ties minkä kaiken liikunnan parissa. Liikunta tuo euforisen olon, enkä pystyisi elämään ilman sitä.

Valitettavasti en pysty myöskään elämään ilman ruokaa. Nautin ruuan mausta ja koostumuksesta, mutta bulimiataustani on jättänyt minun ja ruuan välille katkeransuloisen viha-rakkaus-suhteen. En siis pysty vieläkään ajattelemaan ruokaa täysin objektiivisesti energianlähteenä, vaan se aiheuttaa minussa ajoittain kauhunsekaisia tunteita. Mitä saan syödä? Miten paljon saan syödä?

Tämän pidemmittä puheitta, aion nyt saada itseni kuntoon niin fyysisesti kuin henkisestikin. Liikunnan ja hiilihydraattitietoisuuden avulla tähtään sinne, mihin olen tähdännyt jo pitkään. Toivotaan, että tällä kertaa tärppää! Kesäkunto 2012, here I come!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti